Thursday, June 18, 2009

Evolusi handphone aku


Hari nak bercerita tentang jenis-jenis hp yang pernah digunakan sejak zaman belajar dulu-dulu kat itm ( sekarang ditukar ke UiTM) - ye laa nak tukar dari institut ke Universiti... Tak kisah la pasal itu semua..yang penting sekarang dah tamat belajar dan bekerjaya...

Macam orang lain jugak laa, dalam hati nak jugak nak pakai hp nie..ye la senang nak berhubung..nak sms mahupun call..nak ngorat cewek2... tapi masa tue mahal siut nak sms...bukan cam sekarang....call pun rate dia bapak mahal..mana ada active5 ke..active10 ke....x-pax ke..u-pac ke...semua masih baru dan mahal belaka.. aku ingat lagi sim kad hotlink prepaid yang aku beli masa tu harga dia around Rm223 dan aku beli masa tue pun Rm199...tu pun puas minta kurang dan kami beli 3-pek prepaid tue...nak top-up pun minum rm60 hengget...kopak duit ptptn aku..hahahha

Beli kad sim dulu tapi handphonenya takde lagi...simpan kat bilik dlu.. ansur-ansur dan akhirnya dengan berkat kesabaran masa tu..aku berjaya membeli hp Nokia 3210..masa ni dah kira hebat dah...hp pertama nokia tanpa antena... aku beli warna kelabu macam kat bawah nie... standard masa tue..dan casing dia dah bertukar banyak kali...kan masa tu macam2 design yang menarik...


Nokia 3210

Ini handphone pertama yang masih lagi ada sampai sekarang..cuma bateri aje dah kong..nak cari pun susah jugak sekarang nie.Lama pakai handphone nie sejak zaman belajar kat itm ..masa tu ambil diploma..dah semester 4/5 baru pakai handphone nie... puas pakai, siap compose2 lagu bagai...dan game snake adalah permainan ketika waktu boring dalam kelas mahupun sebelum tidur...hahhaa..

Hendak dijadikan cerita, tahun-tahun berikutnya pula bertukar angin kepada Nokia 5210...Asalnya nak beli model lain tapi sampai kedai beli model yang ini pulak... terpengaruh la masa tu dengan ciri2 yang ada kat hp tue.. cam menarik ajer boleh sukat suhu dan tahan lasak sikit... pastu lampu dia warna kuning dan boleh berkelip2 ikut irama lagu kita....syok2...

Nokia 5210

Sudah bosan dengan bunyi mono nie..aku beralih selera kepda hp Nokia 3530..Masa nie bunyi dia dah advance daaahhhh..boleh masuk ringtone poliphonic pulak...bunyi masa tue memang mantop dah kalu di kire zaman tue...

Nokia 3530

Handphone Nokia 3200 ni asalnya bukan aku beli tapi adik aku beli handphone nie.. lepas tue aku beli kat dia pasal dia nak tukar hp dia tue ke hp sabun...aku saja pakai sedangkan aku dah ada hp lain masa tue...memang kejap aja pakai pastu aku bagi kat mak aku pakai...


Nokia 3200

Aku beli hp daun nie model Nokia 6670..dia ni adik beradik dengan daun tue cuma beza kat button dia yang straight berbanding daun yang senget2 skit..masa aku beli ni aku kerja kat perangkaan kl.. masa tue mahal aku beli, masih baru laa dalam pasaran..dalam rm1300. Giler aku beli hp mahal2 macam tue masa tue...skang ni jadi spare-part agaknya kalu tolak balik...hehehe
Nokia 6670

Dan kini aku masih guna hp N73 me (music edition) nie..dah lama dah aku guna..Aku beli kat giants kelana jaya...Dua-dua hp ni N73 dan nokia 6670 masih lagi aku guna sampai sekarang... ...tapi hp N73 me ni byk problem laa.. kekadang byk hangin satu badan dengan kerenah birokrasi yang ada..hahhaa..aku format dah byk kali dah... kena buat backup kalau tak memang habis semua nombor2 hp tu hilang...tapi hari tu aku dah update firmware dia..dan sekarang dah ok sikit...tak meragam..kalau tak ....asyik "memory full..please delete..bla bla bla..."

Nokia N73

Tapi dalam banyak-banyak hp yang aku guna memang aku sayangkan nokia 3210 aku tu jugak laa... pasal penuh dengan nilai-nilai sentimentalnya..ye laa hp pertama tuee...cinta pandang pertama katakan....lagipun tahan lasak..setakat jatuh berkecai casing dari body tarak hal laa..pasang balik..on jalannnn balik..... pernah jatuh tengah jalan kat shah alam.. pastu kena langgar sipi2 dengan kereta..tapi masih bertahan lagi sampai sekarang...so kalau aku jumpa bateri dia lagi memang aku pakai hp tue...

Tak macam N73 me skang ni dah crack kat skrin dia..tak tahu la pasal apa..mungkin sejuk panas sejuk panas kat dalam server nie..tu yg crack kot....

Dan korang semua mesti pernah pakai macam2 jenis model dan jenama handphone kan? aku guna nokia ni pasai user-friendly skit dan senang nak cari spare-part dan dibaiki... eksesori pun byk dipasaran gelap mahupun terang..dan konsep aku sekarang nak beli hp ni, asal boleh cakap ngn wife aku dan mak aku kat kampung cukup laa..... ;p

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...