Tuesday, December 15, 2009

Ameer dan bola kertas


korang masa kecik-kecik ada main bola kertas tak..yang lipat kotak kecil tu jadi player dan guna kertas pembalut coklat yg macam timah tu sebagai bola..pastu siap ada tiang gol yg buat dari kertas...letak bola tu kat player, pastu tepuk...bola melantun dan gol...


Itu adalah permainan masa ayah kecik-kecik jugak dan sekarang ameer pun dah main game nie..hahaha...teringat zaman kecik-kecik ayah..selalu main kat belakang kelas..pastu siap ada barisan penyokong plak tue...wakakaka..

Ameer pulak main ikut style dia..ikut suka jerk..tepuk sana sini..yang penting happy...kalau bola dia hilang, nnt dia datang la kat ayah mintak dibuatkan bola baru..tu la dia, memanjang hilang ajerk bola dia..kekdg pintal2kan kertas ajer..janji bulat macam bola...


1..2..3... tepuk....

Sukanya dia main

video

video ni kena tgk senget skit..hahaha

Sajian Pertama Sarah

Ini adalah sajian pertama sarah, makan nestum gandum berperisa madu..tu yang macam dia nak makan, yang lain usaha gagal..Penuh berselera, mula-mula pakai jari dan bila dah selesa, baru guna sudu baby tue...

So secara rasminya 07 disember 2009 adalah tarikh pertama perut sarah menerima sajian makanan tambahan selain dari susu mama dan susu formula..

Cepat la mama, sarah menolak tgn mama dia ke dalam mulutnya

nyum nyum..sedapnya..

Comot-comot anak ayah makan yea..

Cendol Banting..ada ummpppp...

Al-kisahnya pasal cendol Banting nie, memang kegemaran ayah dari zaman kecik2 lagi..bila balik kampung, konpem mesti singgah makan atau bungkus balik rumah...Tak tau la orang lain tp pada ayah, cendol ni memang yang terbaik dari ladang habaq hang.....kecur air liur dibuatnya..mungkin buatannya kot..

Tapi kalu owner lama masa kat stesen bas tu rasanya lagi power kot...tapi yang ayah tau sekarang kat area pawagam lama dan kat gerai sebelah kiri jalan menghala ke Klang...Dia punya alat pengisar air batu tu yg ori..buat dari kayu dan dan disodok2..pastu tadah kat bawah dia punya ais...kacang dia, bebola merahnya, cendol dia...memang ummppph.


Kalau korang ada kesempatan pergi ke Banting, singgah la kat gerai ni..baru RM1 satu bekas...memang layan habis.. masa balik kampung hari tue, ayah, mama, wan, ameer dan sarah sempat la menjamu selera kat gerai nie...nasib baik sempat...

Cendol satu..siap......

Mama dan ameer yang tak sabar menjamu selera

Gerai cendol tue....

Friday, December 11, 2009

Sambutan hari raya korban di Batang Kali



Hari Raya Aidiladha telah disambut di Batang Kali, memandangkan masa aidilfitri telah disambut di kelantan darul naim...musim banjir dan khabarnya jalan jadi sesak teruk kerana ramai perantauan yang balik ke pantai timur dan beberapa jalan utama telah ditenggelami banjir...ujian Allah tue...

So sambutan kali ni adalah sederhana tapi meriah...macam ayat standard dalam tv pulak..hehehe...dah memang camtu, nak buat guano??...masjid batang kali buat 9 ekor lembu utk korban tapi sembelih pada hari sabtu memandang hari raya korban jatuh pada hari jumaat,..so takut tak sempat nak settlekan lembu2 tue...'

Ayah, mama, ameer, sarah dan wan telah balik ke banting pada sebelah petang jumaat tersebut... dan tidur semalam di sana...saja balik nak jumpa moyang ameer aka atuk ayah laa...lama tak balik dan dapat jumpa saudara mara kat sana...

Tapi ameer tak sempat la nak tengok lembu2 tu kena sembelih pasal sampai kat banting dah tak sempat, manakala yagn kat batang kali tu lambat lagi laa...apa yang pasti masa sembahyang raya tue ameer menangis nak ikut ayah ke masjid dan ayah bawak laa... buat pertama kalinya ameer melangkah ke masjid batang kali tue..ayah cuak jugak takut ameer menangis...dan lalu lalang kat depan orang...

Mula-mula tu ok laa..tapi bila dah lama sikit, mula la ameer cakap kat ayah.."ameer nak susu, ayah.."alamak...dalam masjid mana ada susu....mana ada bawak benda tue...pastu ayah cakap la" susu kan dekat rumah, nanti kita balik, ameer minum la"...ameer balas balik. " jom la balik, nak susu..nak susu..nak susu. ayahhhhh" dengan kuat ameer bercakap dalam masjid...terkedu kejap...nasib baik ameer boleh pujuk lagi..sembahyang belum start lagi...khutbah pjg pulak tue...ermm....mujur la ada budak lelaki 2 org yang layan ameer main kat tepi masjid tue..so lupa la kejap dia pasal susu dia tue...

habis khutbah, terus ayah balik cepat2 taput ameer dah tak sempat2 nak minum susu dia tue...aduyaiiii..nasib baik laa tak huru-hara jadinya dalam masjid tue....

Ameer dan ayah dipagi raya

Gambar kenangan bersama atok dan wan..ucu elah dan angah ikin



Gambar famili ayah, mama, ameer yusuf dan nur sarah amelyn

Buah kelapa atau anggur?

Ini adalah buah kelapa yang ditanam di rumah Batang Kali..buah dia dah macam anggur kalau sekali tengok..comel-comel aje buah dia..kalau sebijik tu dapat la segelas..tapi nak ambik payah sikit pasal dia rapat dengan tandan dia...

selalu orang kampung datang ambik utk buat ubat terutama demam panas dan demam campak...mungkin rezeki kot, buat dia semakin lama semakin banyak..sampai dahan tandan tue pun meliut2 kat bawah dan kadang2 patah pasal tak mampu nak tampung buah dia yang byk dalam satu tandan...dah la pokok tu rendah aje..petik dengan tangan pun boleh..sapa2 nak benih dia, meh datang ambik sendiri kat rumah..selagi stok masih ada..



Sehari bersama ayah

Dua orang hero dan heroin ayah duduk bersama dengan ayah...jadi mr mama...dan ameer leka main mainan keretapinya dan sarah pula sibuk meniarap atas tilam depan tv..sambil jaga anak, ayah tgk tv..dalam sedar tak sedar, anak pun dah lepas dari tilam dan ada atas tikar dah...hehehe...

Seronok jaga anak dan apabila dah ada 2 nie...masa kita akan jadi bertambah terhad untuk benda-benda lain dan kita akan tumpuka perhatian kepada anak-anak kita..kalau main FB tu lain kira la..hehehe..

Apapun tak ada masalah nak jaga mereka berdua nie,,

Menangis dalam tawa

Ameer yang tengah sibuk pasal rel keretapinya yang entah kemana nak disambungnya tue..
nak bagi senang mama pergi kerja kot..

Sarah tengok kat ayah laa...air liur ke selsema nie...aduhhhsss...

Sarah yang dah nak mara mengadap ni...(macam nak kawad pulak)

Sarah yang telah melepasi sempadan tilam dan berada di atas tikar pulak sampai ayah tak perasan...



Ben10 boy

Hero kepada 75 juta kanak-kanak seluruh dunia..dan ameer yusuf mungkin salah sorang darinya...ameer suka pulak ngn ben10 ni sedang dia tak pernah tengok pun citer ben10..dia cuma tahu ben10..ameer dah ada beg ben10 dan selipar ben10...dan oleh sebab itu mama belikan ameer baju ben10..mahal jugak baju ni...ingatkan murah jer..tapi payah jugak nak cari saiz baju untuk ameer nie...mama dia pilihkan warna hitam dan watak ben10 yang besar kat depan tue...

Lepas je mama tunjukkan kat dia, terus ameer nak pakai malam tue jugak..

Nie dia ben10 ameer yusuf

Ameer terus pakai baju nie..

Gaya si ameer ni...

Sarah dan Walker

Setelah umur Sarah mencecah 5 bulan pada 26 November 2009 yang lalu, ayah dah masukkan sarah ke dalam walker ameer yang dulu-dulu..kesian sarah kerana pakai barang 2nd..tapi takpe la kena jimat-jimat sikit laipun barang2 tu masih cantik dan elok lagi..

Ayah tengok Sarah pun dah kuat badannya nak imbang badan dan kepalanya..so hari pertama sarah di dalam tu sangat la excitednya sampai bergerak satu rumah..dan leka main butang-butang yang ada kat atas tue...hahaha..so dapat la ayah dan mama membuat kerja rumah sikit, kalau tak kena dukung dan letak atas tilam ajer..nanti asyik jatuh pulak...

Ni antara pengalaman sarah yang pertama kali menggunakan walker tersebut...abang ameer tentu jeles dan siap berebut tak nak bagi sarah masuk dalam tue..."tu ameer nyerrrr"kata ameer kat ayah sambil muka monyok mencuka...tapi ayah pujuk balik"anak ayah ni kan dah besar, bagi kat adik pulak la.."...pastu satu ciuman sayang ameer kat adik dia...muaahhhhhhhh....


Sarah merenung jauh mengenangkan dirinya di dalam walker ini...

Tersenyum dalam keterpaksaan

Ameer yang memuncungkan mulutnya kerana walkernya telah dilucutkan haknya dan diberi kepada adiknya pula...ameer mungkin nak bawa ke tribunal antarabangsa ke atas hak dia ke atas walker tersebut...hahhaha

Ameer tersenyum sambil sarah merenung tajam kepada ayah

Ameer adalah yang paling sibuk masa tue...

Senyuman Sarah amelyn

Bebola tue permainan kesukaan sarah

Gaya sarah di dalam 'kenderaan' barunya itu..

Baju melayu ameer yusuf

Baju melayu ini dijahit oleh Wan ameer..dah lama dah wan dia jahitkan tapi masa tu masih besar dan ameer tak muat pakai lagi pasal labuh sangat...sekarang anak ayah dah besar dan tinggi..so baju ni nampak cantik sangat...

Ameer guna baju ni masa malam, lepas hari raya aidiladha hari tu baru jumpa dan pakai...


Ameer menggayakan baju melayu warna putih susu nie...


Sambil main mainan kesayangan dia tue..

Stok keperluan Ameer dan Sarah

Macam ibubapa orang lain, persediaan untuk si anak kecil amat penting, terutama bajet untuk bulanan mereka..Macam famili kami, semua telah dibajetkan setiap bulan dalam kuantiti yang telah ditetapkan..sekiranya ada lebih, bulan berikutnya ada penjimatan dan bajet tersebut boleh digunakan untuk kegunaan lain pula,.macam nak beli baju, eksesori, mainan dan sebagainya..

Tapi ayah akan pastikan semua cukup untuk anak-anak ayah...Benda-benda lain tolak tepi terutama keperluan ayah dan mama..yang penting anak-anak ayah cukup makan, minum dan pakai..berapa habis tu belakang cerita la, janji anak-anak dapat yang terbaik...macam susu Sarah, dapat jimat sikit pasal dia masih menyusu badan...tak macam ameer, dia cepat berhenti menyusu badan dan bergantung sepenuhnya susu formula...

Ini adalah stok untuk bulan 12 nie..so mungkin boleh cover sampai pertengahan bulan januari 2010..hahaha..terlebih sudahhh....Bilik belakang kembali menjadi stor simpanan...hahaha..jadi serabut sikit laa...

Pampers Ameer dan Sarah...3 utk ameer dan 2 utk Sarah...

Susu Ameer dan Sarah..Nestum Sarah pun ada juga tapi 1 tin dah cukup laa...

Sebahagian tin-tin susu yang ameer yusuf dah minum, separuh dah buang..tgl lagi separuh nie...ayah tak sempat nak kemaskan tin-tin ni nak buang kat bawah tue...berapa kali nak angkut nnt...

Disember - Sambung berblog pula

Salam untuk semua..setelah sekian lama blog ameer yusuf ini tak diupdatekan...pasti berbagai cerita yang hendak diceritakan..kalau dahulu kisahnya lebih kepada hero kami si ameer yusf tapi kini sejak kehadiran heroin kami nur sarah amelyn ni, ia semakin meriah dan ini menyebabkan ayah sampai tak sempat nak updatekan cerita-cerita terbaru.

Al-maklumlah semasa sibuk berulang alik dari Batang Kali ke Kelana Jaya semasa ameer dan sarah dijaga oleh atok dan wannya...Mana la sempat ayah dan mama nak menguruskan blog nie lagi...dan sejak 30 november lepas ameer dan sarah ayah hantar ke taska kastam ni je..so ada la masa bersama ameer dan sarah..

Hari ni hari cuti sempena hari keputeraan sultan selangor..tapi disebabkan ayah ada training kat petaling jaya dan terpaksa menghabiskan modul tersebut, ayah bekerja seperti biasa..mama dah konpem la kena kerja pasal dia dok KL..ameer dan sarah terpaksa la duduk kat taska dulu yea...Nanti esok kita jalan-jalan...

So entry berikutnya akan menceritakan antara suka-duka yang telah berlaku di dalam famili kami...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...