Thursday, June 17, 2010

Program Anak Angkat Bersama Skuad Reserve

Bagaimana kami dikenali skuad reserve???

Cuti semester pertama, aku terima panggilan dari Abg Din ( Ketua kelas aku)..dier suruh sediakan pakaian dan barang2 keperluan untuk 5 hari. Lantas aku ke shah alam, berkumpullah kami di stesen bas seksyen 2..Terus jumpa din , caen dan fakir... Masa tu baru dpt jumpe abg din..sekali kena join program anak angkat di Kg Ulu Sungai di daerah Raub, pahang....kami nie mencukupkan kouta ajerk dan tugas hanya bantu terutama utk sukan (Bola sepak).

Perghhh..that why kami digelarkan skuad reserve sebab disana tugas utama hanya untuk main bola menentang team orang2 kampung kat sana...selain itu kena laa duduk dengan famili angkat memasing.. aku dok yang paling jauh..hujung kampung tul...fakir , cain dan din berada disekitarnya...

mula2 sampai sana..kami berempat macam nak balik..cuak siut...ingatkan tinggal dalam 2 orang 1 famili tapi kena sorang satu...adusshhhh..macam mana nak buat niehh....memang cuak.. kalau tgk gambar dulu..senyum pun macam terpaksa... nak kata senyum kambing....pun lagi lawa...ni dah tahap senyum cipan dah nie....

kampung ulu sungai ini memang betul punya hulu... jauh dari pekan raub...aku rasa macam nak kematu punggung duk dlm bas...pertama kali aku menjejakkan kaki di kawasan yang tiada keperluan asas seperti elektrik, air dan telefon... tiada siaran radio mahupun tv...apatah lagi talian telefon TM mahupun handset...dlm kampung tue.. ketua kampung saje ade telefon..itupun telefon setellite..gunanya hanya ketika kecemasan saje...memang punya hulu punya hulu laa aku pergi....tiada pencemaran....berdekatan dengan anak2 orang asli...dan kalau nasib baik boleh jumpa orang asli bawak babi hutan atas motor selepas diaorang pergi berburu...telan air liur aku dengar dari cerita adik angkat aku tue..

rumah keluarga angkat aku pun sederhana ajerk... tiang rumah dari batang pokok.tapi semuanya berdinding papan biasa...memang mereka hidup susah tapi apa yang aku terharu bila mereka sangat mengalu2kan kedatangan tetamu.. bersungguh mereka menyediakan tempat tido aku..siap katil dan kelambu..emmm..makan berasaskan masakan kampung..memang kena la dengan selera aku..pasal aku pun dari kampung jugak... biasa dengan ulam2 nie...lagi berselera aku makan..dan masakan yang aku takkan lupa adalah masak gulai asam rom... tak tau nak eja macam mana..tapi bunyi macam room...emmm..specialnya ialah ia hanya ada di sana saja..tiada ditempat lain...asalnya diambil dari buah hutan yang cume ada di sekitar hutan di kawasan tue..
memang sedap..rasa masam2 macam tue...nak cerita lebih pun, aku plak terliur nak cerita...

masalah utama diawal pagie...nak mandi punya sejuk....sejuk giler...air bukit direct salur ke getah paip yg warna hitam tue....air dier kuat ajerk dan sentiasa mengalir di bilik air...teringat kat keluar angkat din pesan,,,hati2 ambik wuduk..takut pacat masuk mata...perghhh terkedu beb dengar ayat tuee.....

keluarga angkat aku nie, ada tanah tapi dia tanam pokok petai pulak..orang lain tanam buah2an...jadi diaorang dapt la makan buah2 puas..sampai tang aku, kena tengok pokok petai je la jawabnya..pokok pun tak kecik lagi...hahaha...nasib baik jiran sebelah umah ade jugak bg aku makan buah jambu die...kirenya xde laa kempunan tak makan langsung..

time friendly bola sepak...mula2 lawan ngn org2 tua..veteren,tapi stamina diaorang...peehhhh..kita pancit dah..tapi pakcik2 tu masih ligat berlari sana sini...
second half budak belia pulak masuk....lagi la pancit kami..kami dah xde player lain dah...full throtle la jadinya...tapi keputusannya seri 2-2 atau 1-1.. tak perasan plak...mana tak pancit..mana nak lari bawak bola lagi..nak elak periuk api lagi ( tahi lembu)....

pastu ade aktivit bersama orang kampung..perkampungan orang asli pun tak jauh..so ade aktiviti sukaneka, pastu ade sewang diketuai oleh orang2 asli sana...siap pakai lilitan dari daun kelapa kat badan dan kepala..layaaannnnn...memang best....pastu lawan tarik tali dalam air dlm sungai sungai..dah laa paras pinggang..lawan ngan orang kampung(veteren jugak)..mmm dua-dua set kalah..sekali tarik ajerk..dah menyukur ke dasar sungai..memang kuat2 laa orang sana...tak salah aku nama tempat tue..lata lembik... sedang sok2 mandi, orang2 kampung suruh naik cepat ke darat sebab air naik mendadak..takut ada "kepala air"...sebab sebelah atas bukit memang gelap nak hujan... tapi memang betul pun...sedang kemas2 barang..sekejap ajerk..batu besar tempat kitaorang lepak dah tenggelam..diaorang lagi arif...so kita kena ikut laa nasihat mereka..walaupun hati tak puas berendam lagie...

masa kat sana..sempat lagi aku pergi markas pas..puas jugak aku kena soal siasat ngn orang kampung kat sana..dia ingat aku ni spy kerajaan..kebetulan masa tue pilihanraya hendak dijalankan.. so aku pun dengar la cerita dan laporan pembentangan gerak gempur pas utk memengangi pilihnraya...tapi aku tak ambik port pun...bagi aku politik semua sama sajer..

di hari terakhir...majlis ucapan dan persembahan...masa tu sedih la kena tinggalkan keluarga..dan diakhir majlis..kami semua kena buat persembahan menyanyikan lagu perpisahan.." bertemu dan berpisah ..adat manusia biasa...hilang dimata tapi dihati tidak lupa..berdoalah kit agar aman dan sentosa..semoga berjumpa kita pula dilain masa"...tapi aku plak spoil....boleh plak salah nyanyi..lupe lirik..layan perasan sangat kot... ;p orang lain yang sedih masa tue, jadi lawak plak..langsung jadi gelak plak...adushh...buat malu ajerk... sampai sekarang, aku takkan lupa lagu tue...aku janji aku takkan lupekan lagu tue...hehehe

ketika melangkah pergi...yg dulu rasa macam nak balik awal..tapi sekarang rasa macam taknak balik pulak..rasa best walaupun kat sana banyak kekurangan kemudahan..tapi sekarang ni tak tahu la keadaannya...

aku bersyukur kerana join program nie merapatkan aku dengan rakan2 senior dan pelbagai bidang pengajian...semakin rapat dengan pensyarah..Pn Tini..semakin tahu erti kehidupan sebenar diluar sana.. aku tersentuh apabila mereka pertama kali melihat komputer dalam hidup mereka.. mereka tidak tahu dunia luar.. kehidupan mereka hanya dalam dunia mereka...

cuba bayangkan apa yang ada pada mereka kalau tiada pembaharuan dilakukan disana..tiada orang luar yang menjenguk mereka..yang mengambil berat hal mereka..apa yang akan terjadi kepada mereka...majoriti mereka adalah orang melayu...yea...orang melayu kita....dan bila aku fikir tentang diri aku, bersyukurnya aku dilahirkan di dlm keluarga yang masih mampu menikmati nikmat kemudahan yang tersedia ini...

cubalah belajar dari kesusahan orang lain, bukannya mengambil dari kesusahan orang lain...kerana ada yang tersirat disebalik setiap kejadian yang berlaku disekeliling kita...Dan Allah menyuruh kita berfikir untuk mempelajarinya...Cuma jangan kita salah gunakannya....



Ditulis pada:

Dipetik dari @yie blog

Sunday, December 24, 2006

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...