Thursday, June 17, 2010

Hari yang penuh bererti dalam hidup kami

20hb Julai 2007 bersamaan hari jumaat...fiza pergi kerja macam biasa pada paginya..aku pun sama..tarikh jangka masih ada seminggu lagi..tapi bak kata orang , kita kena stanby dari awal...ermmm...malam tu kami duduk rileks2 sambil tgk tv tapi fiza seakan semacam ajer...berkerut dahinya menahan sesuatu.."sakit.." itu la katanya tapi dia masih bertahan..."takpelah, saya nak baring sambil berlunjur, mungkin penat berjalan tadi masa pergi training kt KL" pujuk hahinya... ermmm aku ia kan saja...

tapi kali nie lain macam plak...sakitnya semakin lama semakin kuat...lama-lama semakin menusuk...aku rasa tak sedap hati...dia telefon mek kat kampung,lepas tu telefon kak nor bertanyakan sesuatu..mungkin berkongsi sesuatu.. aku sedia di tepi katil mendengar butir2 katanya...tapi aku percaya dia masih menahan kesakitan itu...

dalam pukul 10.45malam, fiza dah tak tahan. Mek dan kak nor nasihatkan perggi check kat hospital..aku pun sama gak...aku pun siap2, sarungkan seluar jean disebalik pintu bilik sambil fiza memakai baju labuhnya tue... kami melangkah keluar dari rumah dalam pukul 11 malam...dalam kepala aku, cuma nak sampai hospital secepat mungkin. Sambil merenung jam di tangan, "Arghh dah kul 11 malam, akan jem lagi kat federal" rengus aku...walaupun masa tue hujan renyai2..pengalaman aku kerja kat itis dbkl,biasanya tak lah jem...

lepas je aku belok ke federal depan motorola dari LDP, aisey..jem teruk laa plak sampai tak nak bergerak...dalam hati aku, cisshhhh kantoi plak masa2 penting nie...ape lagi aku pun dengan penuh doa dan harapan supaya semuanya berjalan lancar dan fiza dapat bertahan selama mungkin... aku terus ke susur NPE dan terus menuju ke HUKM...

sesampai saja kat sana...aku terus ke tempat bahagian kecemasan bersalin..... aku suruh fiza masuk dulu sebelum aku park kita kat celah ambulan tue....xpe kejap ajer....fiza masuk check...doktor terus check apa2 yang patut. aku tunggu kat luar..aku terus call mak kat kampung,..bagitau yang fiza kat dalam hospital...ye laaa, kami berdua saja, bukan ada orang lain...aku cuma bertenang dan yakinkan diri yang aku kena bersedia menjadi ayah bila-bila masa dari sekarang..

fiza keluar dari bilik pemeriksaan... doktor kata dah 2cm..pastu kena masuk wad kat tingkat 1 tue...emmmm...aku pun terus bwk barang2 baby utk letak kat wad tue... selang beberapa minit lepas tu kak nor pun sampai...kesian jugak dia, yang datang dari rawang...dah esok keja lagie...emmm...fiza nak aku temankan tapi peraturan kat situ tak bleh sesiapa temankan..apa lagi , macam nak nangis dia..bukan pasal sakit tapi sebab tak dapat aku temankan..aku pujuk dia yang aku akan tunggu kat luar...

kak nor teman sebentar...baru dok kejap, nurse check lagi dah 3cm..cepatnya..air ketuban masih belum pecah lagie.....akhirnya doktor muda tu nasihatkan utk pecahkan air ketuban...aku pun tak tau..tetiba kak nor keluar dari bilik tu bagitau aku... kak nor kata, dia nak balik dulu...xpelah aku akan tunggu kat situ...mata yang letih sangat, tak jadi nak tido....aku pun turun semula kat parking...nak alih keta sambil ambil beg baju fiza pulak... bila aku naik, tetiba tengok fiza dah xde kat atas katil dia..cuak aku kejap..mana plak dia nie...

salah sorang nurse tu cakap , fiza dah dihantar ke bilik bersalin...apa lagi bertambah berdebar aku jadinya...aku pun letak beg dan terus ke tempat tue walaupun aku tak tau kat mana... aku pun isi borang pas keselamatan utk masuk ke bilik tersebut....bilik Mawar ...perlahan2 aku melangkah masuk..aik takde plak...akan salah bilik nie...sekali nurse yg jaga kat situ cakap, fiza pergi tandas sekejap...buang air , baru lepas bagi ubat...

aku pun dok kat kerusi yang disediakan...fiza pun masuk, dia buang air besar semua....terus baring kat atas katil...2 doktor pelatih pun masuk..dia nak pasangkan alat utk kesan gerakan baby pada perut fiza..bising tul alat tue, sensitif bunyi kuat....pastu alat utk uji tekanan darah...jam dah menunjukkan pukul 1 pagi 21 Julai 2007... sekali tiada talian dalam bilik tue....aku tanya fiza, dah minum minyak selusuh yang abang fauzi buatkan..."Belum...." erm....aku pun cari idea,...macam nak bawak masuk barang tue....

aku pun keluar cakap nak ambil air minuman...tetiba salah sorang nurse tue sound..."jgn nak bwaak air selusuh plak"...hehehe takdok laa haus kat dalam tue...jawab aku... aku pun ke wad dan terus ambil minyak dan terus masuk dalam poket seluar...air masak aku bawak sebagai mengaburi pihak lawan...hehehe..ingat aku bodo ke....

aku bagi minum...pastu sapun sikit kat perutnya...fiza semakin sakit...aku pegang erat tangannya...semakin kuat dia memegang...nampak sangat kesakitannya...menggeleser dia kat atas katil tue...kerna tak tahan sangat, nurse tu bagi satu suntikan tahan sakit..ntah apa namanya.....tapi sekadar nak kurangkan rasa sakit aje...lepas suntikan baru la fiza dapat pejamkan mata dan lelapkan mata...aku kat sebelah dia punya la mengantuk tapi aku lawankan...aku letakkan kepalaku kat sisi katil sambil tangan tak lepas dari genggaman tangan fiza..kadang2 fiza aku membetulkan posisinya,sambil melepaskan rasa sakit....aku dapat rasakan terlalu lama masa di dalam bilik tue...tetiba fiza cakap kepalanya rasa pusing dan nak muntah...habis semua keluar...petang semalam punya cempedak pun bleh kuar balik.. bak kata orang, sakit beranak nie sampai boleh muntah penangannya..aku pun kesian sangat, dan doa semoga penderitaan dicepatkan....

jam dah menunjukkan pukul 5.30 pagi....aku dalam kebingungan kerana seharian tak tidur...aku dikejutkan suara fiza yang cakap dia macm nak buang air besar...tapi aku rasa tak mungkin nk ke tandas lagi kerana tadi dah bagi ubat buang semua benda2 tue...aku pun bagi tau kat doktor tue...dn terus masuk utk tengok keadaan fiza masa tue...doktor pun memberi isyarat kepada nurse2 yang ada kat situ utk stanby kerana baby dah dekat nak keluar...

aku terus memegang fiza utk bagi semangat kepada dia supaya bersedia dan memberi kata2 perangsang dan ingatkan tuhan semasa proses tue.. fiza menganggukkan kepada tanda faham walaupun aku tak pasti dia masih dpt dengar apa yang aku katakan lagie...dari kaca mata terpancar kesakitan yang amat sangat....adushhh tak sanggup aku melihat keadaan dia yang terlalu sakit aku tgk...tak pernah aku tgk dia kesakitan mcm tue...dan aku tak sanggup melihatnya...jam menunjukkan jam 5.50..semua telah bersedia...peralatan, kain dan barisan mak bidan dan pembantu dan dibantu oleh 2 doktor dan 2 doktor pelatih...semuanya ada 8 orang...sorang mak bidan yang garang tapi sangat cekap... doktor memberi arahan kepda fiza cara dan teknk yang betul utk bersalin....kaki di kangkang dan tangan memegang pergelangan kaki...aku setia berada disisi fiza.... semakin kuat genggaman tangan fiza ke tangan aku dan akua tau betapa sakitnya yang ditanggungnya..aku berbisik ke telinga fiza " Sayang boleh buat.....yakinkan diri serah pada allah"....

keadaan semakin hampir,jam telah menunjukkan pukul 6.00 pagi..rambut bayi telah kelihatan....aku, doktor dan semua yang ada di situ tak putus2 utk memberi arahan dan kata2 perangsang kepada fiza..fiza meraung kesakitan yang amat sangat....bidan memotong utk membuka ruang lagi utk bayi keluar..mamancut darah keluar...Allah banyaknya darah....betul2 di depan mata.... kalau tak kuat semangat, bleh pengsan jugak.... kekuatan pada fiza dan aku nampak semangat keibuan yang ada padanya berusaha utk meneran sekuat mungkin...dan kepalanya telah berjaya keluar.....kami menjerit supaya usaha meneran diteruskan segera....agak lambat utk melepaskan bahagian bahu baby...masih tersangkut dan bidan berusaha utk memusing kepala bayi utk memberi ruang utk bernafas kerana takut lemas....saya memaling kepada fiza dan menjerit " sayang, sikit ajer lagie sayang...dah nak keluar dah...... fiza memejamkan mata dan menarik nafas sedalamnya dan denngan kekuatan yg masih tinggal fiza melepaskan seluruh tenaga dan alhamdulilah baby terus keluar dan kami semua berasa lega....tepat jam 6.08 pagi baby melihat dunia ini....

aku terus melihat fiza dalam keadaan yang sangat lemah..kehilangan darah yang banyak...terdengar jeritan mennagis baby dan bidan menunjukkan kepada kami baby boy kami dan terus diberikan kepada nurse utk dicuci dan disedut lendiran2 yg ada....

syukur kepada tuhan..semuanya telah selamat.....

tapi doktor cina itu mengambil alih utk mengeluarkan uri yang masih tertinggal dalam keadaan cemas...terus diserahkan kepada doktor pakar...dia pun masih gagal mengeluarkan.... keadaan semakin panik dan doktor mengambil keputusan utk dibawa ke bilik pembedahan utk diberi ubat bius dan terpaksa di seluk dengan tangan utk mengeluarkan uri yang tertinggal di dalam.. keadaan sangat genting dan aku memang sangat2 risau...

dalam pukul 6.45pagi fiza dibawa ke bilik bedah..aku pun keluar menuju ke surau dan terus menunaikan solat subuh dan sujud syukur....dan terus berdoa semoga diselamatkan nyawa fiza yang dalam bahaya....aku pun terus menefon semua sedara mara, mek, mak dan abg2 fiza...dan sms kepada semua kawn2 yang sempat aku hantar....sedang aku masih menunggu di depan wad... fiza di bawa ke wad dalam pukul 7.20pagi dan aku terus menemankan fiza hingga ke katil no 28....

aku memandang di bilik nursery dan ternampak baby boy...ameer yusuf yang seberat 3.18kg berada dalam bekas baby dan tidur dengan nyenyaknya....aku minta izin kepada nurse kat situ utk melihat baby aku dan mengambil kesempatan utk mengazan dan qamat di telingan kanan dan kirinya....

aku sekarang telah menjadi ayah....huhuhu...kita berjumpa lagi dengan cerita2 dan pengalaman aku dengan lebih detail lagi...coretan ni yang tak sempat dikarang dengan tersusun....

jumpa lagi....

ameer yusuf....

Ditulis pada:

Friday, August 17, 2007
Dipetik dari @yie blog ( Blog asal aku...)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...