Thursday, June 17, 2010

Pengalaman dikejar dengan parang

Sambung lagi dengan cerita semasa zaman diploma nie..zaman yang penuh dengan suka dan duka...bila di kenangkan, ia buatkan aku ketawa..macam2 kerenah dan lawak jenaka...masing2 ade peranan memasing..

teringat aku masa tue, kejadian yang hampir2 merosakkan program kami beramai2... bermula dari kolej jati, kami merancanh utk keluar bersama beramai2..semua budak2 lelaki...masa tu lepas final exam , soo sesaja laa nak lepas tensen nie... rancang2 nak lepak2 kat kl laa nie...jadi kami keluar laa dari kolej jati dlm kul sepuluh...ermmm..sape eik yg pergi... ade gak 4-5 bijik motor..masa tue aku pakai RXZ..dan caeen pakai EX5 yang baru beli...din pun ade...hazrin pun ade, bonceng dengan aku.... mlm tue jugak tak salah aku besdey si din...31 oct... kejadian pertama masa tu kat federal...area susur suabang jaya..din tetiba ajerk sambil naik motor..berdiri dan melaungkan harijadi dia..nasib baik mamat motor dari belakang tak langgar...siut ajerk..sempat nak buat tatoo kat federal tue...tapi masa tu kami gelak2 lagie...

aku pun ronda2 laa..puas ke sana sini...tetiba fakir plak ajak g bukit tunku...ermmm ntah jalan aper ntah..tak salah aku kat area tugu negara tue... kami pun masuk laa beramai2 lalu dijalan yang gelap dan sunyi..mana ade orang lalu situ 3-4 pagi... sampai kat satu selekoh, keluar 2 orang lelaki menaiki motosikal samabil pemboncengnya menghalakan parang di helmet kami seolah2 nak tetak kami...aku yg belakang sekali masa tue..terus kami berhenti...yang 2 bijik lagi dah lepas masuk dalam tue..pastu 2 mamat tue dipercayai india, terus kejar member2 aku yang lain..apa2 lagie, atas sikap setia kawan yg tinggi...aaummmm..aku follow dari belakang nie..mengejar dan memberi bantuan jika perlu....dah lepas beberapa lenggok layan lap, lutut masih menggeletar ketakutan nie... nasib baik tindakkan bijak yang kat depan tue, patah balik kat satu lap yang luas skit... so mamat india tu terllajak ke depan dah.. apa lagi yang lain termasuk aku pun u-turn balik laa.. cain depan aku masa tue... budak2 lain semua dah rempit cepat2... tgl aku aku kat belakang sambil hazrin kat belakang aku nie... sambil rempit aku jeling side-mirror, aku dah nampak kilauan cahaya lampu motor dari geng2 diaoragn kejar dari belakang... macam racing laa, segala lap kat situ kitaorang sapu habis....kalau laa ade keta dari depan, alamatnya kitaorang sapu jugak kot...hehehe...

giler laa mas tue.. cuak giler...tak pernah rasa takut macam tue..ye laa kami tak bersenjata sedangkan mamat india tue dengan parang panjang yang berkilat2...siap ade kesan macam darah ajek..macam baru gaduh kongsi gelap ajerk... jantung macma nak gugur nie..aku kesian kat cain, dah laa motor baru..masih dara lagie..takut dia tertinggal nnt...tapi alhamdulillah semuanya selamat...

lepas jumpa jalan besar, kami pun terus rempit ke tasik titiwangsa dan terus lepak kat sana..masa tu dalam kul 5 pagie...sunyi dan sepi ajerk masa tue..kami ajer kat situ..sorang pun tak berbunyi...masing2 senyap seribu bahasa...takut masih menyelebungi kami msa tue..takut takut takut..setelah keadaan terkawal dan reda..mula laa kami bersuara dan bercerita semula detik2 yg amat menakutkan tadi..tetiba terdengar deruman enjin motosikal dari arah belakang kami..apa lagie, dengan berdebar kami menoleh ke belakang....tetibaa.....

emmm..rupe2nya apek cina datang nak berjogging pagi2 buta nie...fuuhhhh..cuak kejap..kami pun mula berjalan2 sekitar tasik titiwangsa nie..tenangkan fikiran...masa nie lawak pulak di hazrin..dia nak lemas plak kat padang tepi titiwangsa nie..apa yang dilemaskan pun kami tak tau...jadi bahan lawak pulak....setelah puas gelak sakan2, tapi perlu diingatkan, lutut kami masih terketar2 lagie nie... jam menunjukkan hampir pukul 6, kami pun nak beransur semula ke kolej jati...

masa on e way balik kat federal, si din sekali lagi membuat skill merempit yang tk terjangkau fikiran, masa kat roundabout kt shah alam...masa tu kami sama merempit...masa di susur tue.. aku slowkan motor tue..tapi aku tgk din memecut dari belakang.....preeennnngggg.....masa tu jugak aku dah nakpak sebijik motor dari arah bulatan tengah layan lap jujak..laju plak tue.... aku dah takde suara nak jerit....kalau din terus jugak ambik lap bulatan, memang ngam2 laa kena ngan mamat tue... tapi syukur..din pun cepat perasan....din ngn mamat tue sama2 elak terus menghala ke seksyen 17...takpasal2 kena pusing satu bulatan lagi kat seksyen 17 plak...bukan tak tau shah alam penuh dengan bulatan nie...

macam biasa laa kul 6, pak guard dah bukak pintu pagar...aku pun terus balik bilik,mandi2 dan solat semua...syukur semuanya selamat..

betul kata orang, jangan suka sangat nanti ade benda sedih pulak...tapi kami bersyukur, semuanya selamat..dan semuanya berjaya dalam cabaran seterusnya.Apa yang pastu malam tersebut penuh dengan suka duka yang akan terpahat di dalam hati antara kami.. ia mengajar erti semangat setia kawan...tolong menolong dan sentiasa mengambil berat antara satu sama lain.. walaupun perangai kami macam nie,tapi nilai2 dan erti persahabatan tetap bersemadi dihati kami..

kepada korang sume, aku rindukan zaman dolu2 ler....


Ditulis pada:

Wednesday, January 31, 2007
Dipetik dari @yie blog ( Blog asal aku...)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...