Tuesday, May 3, 2011

Sudah empat tahun la


23 April 2011 yang lalu, genap 4 tahun sudah ayah dalam perkhidmatan bersama Jabatan Kastam Diraja Malaysia...Pelbagai pahit manis semasa berkhidmat disini.. Walaupun berbagai kisah yang tidak berapa enak untuk didendangkan berkaitan JKDM nie..dan pandangan serong terhadap kakitangan Kastam diseluruh Malaysia.. Tapi ia bagaikan penyuntik semangat untuk berkhidmat dengan penuh integriti dan membawa jabatan dalam mencapai misi dan visinya..

Apapun 3 bulan di Unit Penguatkuasaan Cukai Dalaman JKDM WPKL dan selebihnya bersama Unit tugas-tugas Khas GST hingga sekarang, banyak yang dipelajari dari mantan-mantan dan juga bos-bos yang banyak berkongsi pengalaman dan ilmu yang berguna.. dan sesungguhnya banyak lagi yang perlu dipelajari dan dikongsi bersama..Walaupun ada kerugian tidak bekerja secara khusus dalam perkastaman, tetapi kita kena percaya..setiap apa yang kita lakukan dengan ikhlas dan bersungguh, pasti Allah akan membalasnya...

Sebagai contoh semasa mengambil peperikasaan PTK untuk sesi terakhir tahun 201o, memang sangat terasa keperitan untuk menduduki exam tersebut kerana terpaksa study sendiri kerana tidak bekerja berkaitan perkastaman..tiada pengalaman secara rasmi dalam tugasan harian, hanya berdasarkan pengetahuan dari pembacaaan dan juga sikit2 ilmu masa berkursus di awal-awal berkursus asas dahulu...selebihnya kena bertanya kepada bos-bos yang sporting...kalau kerja IT semata-mata memang satu cabaran besar la untuk menjawab soalan kastam nie...Tapi itulah cabarannya..

Apapun banyak lagi masa yang perlu dilalui..semoga akan terus berjaya dalam kerjaya ini. Amin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...