Tuesday, September 29, 2009

Syawal yang ke sepuluh

29hb September 2009 (selasa) - Hari ni bersamaan dengan 10 syawal.., mungkin ramai yang dah berpuasa enam dan mungkin juga ada masih dalam mood raya... tadi pun baru ada jamuan hari raya di office putrajaya... alhamdulillah, murah rezeki hendaknya..

Nak bercerita pasal anak-anak ayah pulak setelah hampir beberapa bulan berehat dari alam maya dan sesawang nie..Anak ayah ameer yusuf dan nur sarah amelyn sekarang dijaga oleh wan dan atok kat batang kali... alhamdulillah setakat ini diaorang ceria la duduk kat sana... lagipun ramai dayang2 yang turut membantu memeriahkan suasana... ramai yang melayannya..

Anak ayah yang kecil ni, sarah amelyn sekarang telah berumur 3 bulan 3 hari hari nie.. dengan berat badan sekarang telah mencecah 6.9KG!... lagi 100 gram nak obes...huhuhu..walaupun berbadan agak besar tapi sarah dah berjaya untuk meniarap pada 19 september lalu semasa di dalam bilik tok meknya.. dan sekarang bertambah expert...siap nak kayuh2 kaki ke depan untuk mara ke hadapan... biar betul sarah nie.. cepat betul nak pintas abang ko ker?

Ameer sangat sayangkan adiknya... selalu cium pipi, dahi, kening, mata, mulut dan selagi sempat nak cium sampai berkelip2 mata sarah menahannya..kekadang kalau dah geram sangat, tu yang ameer gigit pipi tue..dah meraung si sarah dibuatnya..walau macammanapun sarah tetap suka melayan abang dia tue.. tetap tersenyum2 walau dah kena gigit...Sarah setakat ni minum gabungan susu mama dan susu formula...tapi yang paling banyak susu badan laa.. lagi elok untuk pertumbesarannya...

Bercerita pasal ameer pulak, hari sabtu lepas, masa ayah dan ameer pergi restoran mamak nak order roti canai, ameer pun duduk la kat meja makan tue.... dan terus tepuk meja sambil bercakap kat ayahnya " yayah, nak air uahhh.." ( ayah, nak air buah) ..aik.. sejak bila pandai mintak air buah nie... pastu ayah cakap la air dah ada kat rumah, kita beli bungkus roti canai ajerk.. diam sekejap si ameer nie.. pastu sat lagi tepuk meja... " yayah, nak air uahh" sambil menunjuk jari dia ke arah buah2 oren kat tempat buat air tue.. siap kalau pekerja kat restoran tu lalu, ameer akan angkat tangan macam kita selalu buat masa nak ambik order... aduyai... tapi kesian, ayah tetap tak pesan air untuk ameer..hehhee..

Kejadian ke dua : semalam semasa ameer menolong wan dia menjemur kain.. semasa ameer mengeluarkan baju sehelai demi sehelai untuk disidai.. dia terdiam seketika semasa dia memegang baju ucu ellahnya.. dan sambil berfikir.. terus menarik kain wan dia dan berkata.. "afah..afah"... wan dia ingatkan sampah... tapi ameer kata "ukan...ukan"..."afah..afah"..setelah lama wan berfikir, baru dapat tangkap apa yang di maksudkan dengan "afah..afah.." tue... rupa2nya baju tu kaler macam zirafah..warna belang2 oren dan kuning.. macam kaler zirafah dalam buku bergambar dia tue... tu pasal dia cakap "afah..afah.."

dah 2 malam ameer yusuf main bunga api dengan ayah kat laman rumah... nyaris si ameer ni nak bakar mercun gasing yang meletup tue. siap nak hulur sumbu kat lilin tue.. nasib baik sempat ayah tepis tangan dia dari terus membakar mercun tue... setakat bunga api yangh banyak asap tu takpe laa kan...

Ok laa tak sabar nak jumpa anak2 ayah petang nie... kena bertahan la dalam bulan ni untuk berulang alik dari batang kali ke kelana jaya nie...walaupun hampir 63 km sehala dan mengambil masa hampir 1 jam setelah termasuk jem.. kalu sesak lagi la letihnya... tu pun lalu sg tua....sementara nak bagi sarah ni bersedia untuk dihantar ke rumah orang...
Ok laa jumpa lain kali k...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...