Wednesday, March 9, 2011

Pulangnya AtokMak ke Rahmatullah

Salam semua teman-teman,

Belangkasuwa al-fatihah buat atokMak ( nenek@wan ) Hajjah Saiyah Binti Haji Mohamad yang telah kembali ke rahmatullah pada jam 3.20 petang 27 Februari 2011.. Pemergiannya amat mengejutkan kerana atok sangat sihat dan ceria seperti biasa..Mungkin telah sampai masa dan ketikanya, dia mengadap yang Maha Esa..

Berita pada mulanya diterima dari emak dalam pukul 4.15 petang yang mengatakan atok sedang nazak...so aku segeralah mengemas barang yang sememangnya telah ada di dalam beg hijau...selesai solat asar, kami pun gerak..baru sahaja keluar untuk masuk LDP, emak call semula yang mengatakan atok dah tiada...dan diselangi panggilan dari pakcik utk menyampaikan berita yang sama...aduhhh..kelu lidah, kosong seketika pemikiran...tupppp..lantas kenangan bersamanya menggamit di dalam fikiran...terbayang ketika atok menjalani rawatan di HTAR, Klang sebulan yang lalu...setiap kali mahu pulang, ciuman pipi kiri dan kanannya pasti akan suara lembut berkata" Dah nak balik dah....Bila ko nak datang lagi" itulah kata-kata dia tiap kali aku untuk salam dan mencium pipinya....tanganku sentiasa digenggam erat seolah-olah berat hendak dilepaskan...tapi pasti aku membalasnya.."atok, ada masa ayie akan datang lagi jumpa atok...mak pun sama"....dan atok akan tersenyum manis....

Tidak sangka pemergian aku kali ni ke kampung untuk kali ini untuk mengadap atok yang sudah tidak bernyawa lagi...Allah sahaja yang tahu...Pelbagai kenangan terus bermain-main difikiran...tiada lagi insan yang akan menyuruh kami makan semasa dimeja makan...tiada lagi insan yang akan sibuk untuk menyuruh menyiapkan tempat tidur kami....tiada lagi insan yang akan menunggu kami dipintu rumah,sambil mengheret kerusi plastik sambil menunggu penuh sabar ketika anak cucu pulang....

Teringat waktu ketika dahulu, atok sering memberikan aku duit belanja walaupun adik-adik aku tidak dapat..sedangkan aku dah besar juga berbanding adik2 aku yg lain...atok pasti sorok-sorok bagi duit takut cucu-cucunya yang lain nampak...walaupun kekadang atok tiada duit pada ketika itu...

Seumur hidup aku, tak pernah atok marah kat aku..mungkin kerana aku cucu sulungnya...atok juga menjaga cucu-anak mak uda sejak kecil dan juga sepupu aku...mereka pasti lagi terasa....

Kenangan bersamanya pasti akan aku kenang selamanya...dan aku teringat sepasang kain warna merah yang atok berikan kepada aku dahulu, masih tersimpan di dalam laci almari yang masih belum dijahit untuk dibuat baju melayu...nanti aku nak tempah buat sepasang baju melayu sebagai kenangan arwah buat aku...

Walaubagaimanapun, aku tetap kagum dengan emak yang tidak sedikitkan menitiskan airmatanya di depan aku dan ahli keluarga lain..wajahnya tenang tapi pasti di dalam hatinya syahdu telah kehilangan bondanya,..emak ada menyatakan ralat sedikit kerana tidak pulang pada minggu sebelum tue..tapi bukan kita menentukan masa dan ketikanya..kebetulan seminggu sebelum pemergian atok, jiran sebelah rumah atok yang dikenali atok long juga telah meninggal dunia...emak masih teringat semasa mak lang memberitahu melalui panggilan telefon untuk disampai berita sedih itu...dan ketika hendak meletakkan telefon, terdengar suara atok memanggil dari jauh untuk bertanyakan bila emak nak datang...dan mak akan balik minggu ke-2 bulan mac ni kerana masa itu baru ada kelapangan..

Malam tu emak tidak tidur menemankan jenazah atok...aku dan juga sepupu serta pak sedara yang lain membacakan ayat-ayat al-quran dan surah yassin buat disedekahkan kepada atok...aku bertahan jam 3 pagi seblm berehat dan tertidur sebentar...

Keesokkan paginya, urusan memandi dan mengkafankan diuruskan mak andak dan juga orang kampung...emak, mak lang dan mak uda turut membantu...kami semua beratur untuk memberikan penghormatan terakhir..ciuman aku kali ni dibalas dengan kulit yang sejuk dan tiada lagi kata-katanya kepada aku...aku mengusungkan jenazah untuk diletakkan ditempat yang lapang untuk solat jenazah sebelum dibawa ke tanah perkuburan islam Teluk Pulai, Banting..semua kerja-kerja pengkembumian selesai lebih kurang 10 pagi....jenazah atok dikebumikan selang beberapa kubur dari Kubur Arwah Atok Haji...

Semoga atok tenang disana dan rohnya dicucuri rahmat dariNya dan ditempatkan bersama-sama orang yang beriman...amin...

"DariNya kita datang, kepadaNya kita kembali"

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...