Monday, March 14, 2011

PANDUAN SISTEM KOD IDENTIFIKASI PLASTIK

Salam semua,

Ramai antara kita yang mengambil mudah kod-kod yang dicetak dibotol-botol dan bekas makanan...ye la tak ramai yang nak ambik tahu tentang perkara ini..Yang biasa yang kita buat, selagi boleh guna, kita guna sampai rosak/jahanam ( ops macam kasar pulak ). Tapi tahukah anda bahawa setiap kod-kod bernombor ini mempunyai maklumat yang penting juga untuk kegunaan seharian kita.

Kebanyakan bahan pembungkus atau bekas makanan / minuman plastik diperbuat daripada enam (6) jenis resin yang biasa: polyethylene terephthalate (PET atau PETE), high-density polyethylene (HDPE), polyvinyl chloride (PVC atau V), low-density polyethylene (LDPE), polypropylene (PP) dan polystyrene (PS). Setiap jenis resin ini diwakili oleh ‘nombor’ di bawah Sistem Kod Identifikasi Plastik.

Sistem kod ini telah dicipta oleh The Society of Plastics Industry (sebuah persatuan perdagangan di Amerika Syarikat) pada tahun 1988 bagi tujuan kitar semula. Sistem kod ini terdiri daripada Nombor 1 hingga 7. Setiap nombor pada simbol kitar semula tersebut menunjukkan jenis-jenis bahan plastik yang digunakan untuk menghasilkan pembungkus atau bekas makanan dan minuman plastik.


Sharing is Caring

Sumber: Sini

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...